Το παρόν ενημερωτικό δελτίο στοχεύει στη σύντομη παρουσίαση ενδείξεων κλινικών καταστάσεων στους φοιτητές και στην παρουσίαση χρήσιμων επιλογών για τη διαχείρισή τους.
Η δια ζώσης διδασκαλία εντός του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος μοιάζει να διευκολύνει την άμεση αλληλεπίδραση με τους φοιτητές και την αναγνώριση προειδοποιητικών ενδείξεων ψυχολογικών δυσκολιών. Δεν υπάρχει η προσδοκία να είναι κανείς σε θέση να διαγνώσει ή να θεραπεύσει τα όποια προβλήματα ψυχικής υγείας των φοιτητών, ωστόσο η έγκαιρη αναγνώριση κάποιων σημείων και η παραπομπή του φοιτητή στις αρμόδιες υπηρεσίες μπορεί να αποτρέψει την επιδείνωση αυτών των καταστάσεων.
Όλοι οι άνθρωποι στη καθημερινή τους ζωή έρχονται αντιμέτωποι με καταστάσεις που τους δυσκολεύουν και τους προκαλούν συναισθήματα άγχους, ανησυχίας, στεναχώριας, θλίψης. Συνήθως τα συναισθήματα αυτά είναι παροδικά και όσο διαρκούν δεν επηρεάζουν σημαντικά τη λειτουργικότητα του ατόμου που τα βιώνει. Η κατάσταση είναι πιο σοβαρή όταν τα δυσφορικά συναισθήματα επιμένουν για ημέρες και επηρεάζουν ευθέως τη λειτουργικότητα του ατόμου στην επικοινωνία του με τους άλλους, στην απόδοσή του στην εργασία, στην τήρηση του καθημερινού προγράμματος της ζωής του. Άτομα που υποφέρουν από διαταραχές της διάθεσης, βιώνουν μεγάλες περιόδους έντονου στρες, αντιμετωπίζουν διαταραχές της όρεξης ή του ύπνου είναι άτομα που εμφανίζουν αισθητά μειωμένη λειτουργικότητα και κατατάσσονται στις ομάδες υψηλού κινδύνου για την εκδήλωση αντίστοιχων ψυχολογικών διαταραχών.
Η ηλικιακή περίοδος από τα 18 ως τα 24 περίπου έτη είναι το διάστημα στο οποίο πολλές ψυχικές διαταραχές κάνουν την εμφάνισή τους. Αυτό το χρονικό διάστημα συμπίπτει με την περίοδο της ζωής κατά την οποία πολλοί νέοι και νέες σπουδάζουν στο Πανεπιστήμιο. Στη διάρκεια των σπουδών φοιτητές και Καθηγητές έρχονται σε επαφή στις διαλέξεις, στα εργαστήρια, στη συνεργασία για επιστημονικά ζητήματα. Αρκετοί από τους φοιτητές έχουν σταθερή παρουσία στο Πανεπιστήμιο κι αυτό δίνει στους Καθηγητές τους πληροφορία για τον σχηματισμό μιας πρώτης εντύπωσης και μια αρχικής γνώμης για τους φοιτητές και τις φοιτήτριές τους. Έτσι, μια πιθανή αλλαγή στη συμπεριφορά ενός φοιτητή ή μιας φοιτήτριας να πέσει στην αντίληψη του Καθηγητή. Ακολουθεί ένας σύντομος κατάλογος ενδείξεων κλινικών καταστάσεων:
- Έντονα επίπεδα εκνευρισμού, επιθετική ή βίαιη συμπεριφορά.
- Πολύ έντονες αλλαγές στη διάθεση ή ξαφνικά έντονα ξεσπάσματα.
- Αδυναμία στην επικοινωνία π.χ. αποδιοργανωμένη σκέψη ή ασυνάρτητος λόγος.
- Περίεργη συμπεριφορά που εμφανώς είναι ακατάλληλη για την περίπτωση.
- Εμφανή έλλειψη επαφής με την πραγματικότητα π.χ. το να μιλά κανείς σε πρόσωπα που δεν υπάρχουν, το να αναφέρει κάποιος ότι τον καταδιώκουν,
- Αναφορά ιδεών αυτοκτονίας.
- Απειλές κατά της σωματικής ακεραιότητας άλλων ανθρώπων ή καταστροφή περιουσίας.
- Ξαφνικές και έντονες αλλαγές στις ακαδημαϊκές επιδόσεις και δυσκολία ανταπόκρισης στις ακαδημαϊκές υποχρεώσεις.
Σε μία τέτοια περίπτωση είναι σημαντικό:
- Να παραμείνει κανείς ψύχραιμος.
- Να μιλήσει με ήρεμο τόνο στον φοιτητή, σε προστατευμένο χώρο και έχοντας ενημερώσει προηγουμένως κάποιον άλλον άνθρωπο (κατά προτίμηση μέλος του προσωπικού της Δομής Συμβουλευτικής και Προσβασιμότητας).
- Να αποφύγει τη σωματική επαφή ή τις έντονες κινήσεις.
- Να αναγνωρίσει κανείς τα όρια της βοήθειας που μπορεί να προσφέρει στον φοιτητή και να ζητήσει υποστήριξη από το προσωπικό της Δομής Συμβουλευτικής και Προσβασιμότητας.
- Να παραπέμψει τον φοιτητή στη Δομή Συμβουλευτικής και Προσβασιμότητας, όπου υπάρχει κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό για να διαχειριστεί το εκάστοτε πρόβλημα.
Επικοινωνία
Τηλεφωνικό Κέντρο
(εξυπηρετεί τους φοιτητές και των τεσσάρων πόλεων όπου εδρεύει το Δ.Π.Θ.):
25310-39050 & 25310-39163
Email: dosyp@duth.gr
Διευθύνσεις
Κομοτηνή: Κτίριο Διοίκησης (Πρυτανεία), Πανεπιστημιούπολη
Αλεξανδρούπολη: Δήμητρας και Αλ. Παπαναστασίου (Παλιό Νοσοκομείο)
Ξάνθη: Νέο κτίριο κεντρικής βιβλιοθήκης (Αρχιτεκτονική), 1ος όροφος, Πανεπιστημιούπολη Κιμμερίων
Ορεστιάδα: Ευριπίδου 16 (Δίπλα στο Κέντρο Υγείας Ορεστιάδας)